sobota 15. februára 2014

zoznámte sa, Divergencia.



Pri pravidelnom obliehaní výkladov kníhkupectiev mi jedného dňa vypálil sietnicu knižný obal Divergencie. Môj zhon sa v nanosekunde transformoval na hypnotické civenie na knihu a všetka okolitá činnosť sa obmedzila len na vzdialený šum. Bola to láska na prvý pohľad. Delila nás už len tenká vrstva skla a finančný kráter v mojej peňaženke.



Počiatky nášho oficiálneho vzťahu sa datujú presne na Vianoce (rodičia vedeli, po čom moje srdce piští a zľutovali sa). S eufóriou som schmatla knihu a hoci som od nej mala nadrozmerné očakávania, nečakala som, že sa jej čítaním odsúdim na perifériu spoločenského života. Ignorovanie základných biologických potrieb ako prijímanie tekutín a konzumácia potravy, sebaklamstvo „DočítamKapitoluaPôjdemSpať“ či absencia potreby vyhnať mladšieho súrodenca z priestorov počítača patria k symptómom javu, keď vás nenásytne vcucne do deja. Tým všetkým si moja maličkosť postupne prešla. V priebehu polhodiny som opustila svoje štyri steny a pohybovala som sa v dystopicky poňatom svete. 

Tu prosím zbystrite pozornosť, chcem vyjadriť obdiv k autorkinmu brilantnému nápadu. A síce, koncept novodobého usporiadania sveta (ehm, Ameriky) spočíva v myšlienke, že vojny nespôsobujú politické ideológie ani náboženské, národnostné, či rasové rozdiely, ale diery v charakteroch ľudí. Rozdelili sa teda na jednotlivé frakcie, pričom sa ich členovia  snažili eliminovať zlé vlastnosti vedúce k sporom.  



„Ľudia, ktorí vinili nevedomosť, založili Informovanosť.“
„Ľudia, ktorí vinili agresivitu, ustanovili Harmóniu.“
„Ľudia, ktorí vinili falošnosť, vybudovali Otvorenosť.“
„Ľudia, ktorí vinili sebectvo, sa združili do Sebazaprenia.“
„A vďaka ľuďom, ktorí vinili zbabelosť, vznikla Neohrozenosť.“

jednotlivé frakcie.
Hlavná dejová línia sa sústredí na dievčinu Tris, ktorá čelí existenčnej otázke. Na rozhodovacej ceremónií si musí zvoliť ako ostatní 16 roční rovesníci frakciu, ktorej zasvätí svoju budúcnosť. Nielenže sa musí rozhodnúť, ktorej škatuľke sa bude musieť prispôsobiť, keďže každá frakcia prezentuje odlišné názory a diktuje určitý typ správania, ale pre právoplatné členstvo je nutné zložiť iniciačnú skúšku. Zatiaľ čo v našom storočí sa za skúšku dospelosti považuje maturita (ktorej onedlho budem čeliť ja), iniciačná skúška má mierne drsnejší priebeh. Napríklad skákanie z idúceho vlaku alebo snaha preskočiť z budovy na budovu bez toho, aby následne zoškrabávali z chodníka vaše telesné pozostatky.

Celkový emocionálny a fyzický tlak na Trisinu osobu, zistenie, že istá jej genetická predispozícia ju uvrhla do nebezpečenstva pred samotným vedením spoločnosti a snaha obstáť v tvrdej konkurencii a vydobiť si svoje miesto vo frakcii ju núti konať až za hranice svojich možností.  Autorke sa podarilo dôveryhodne vykresliť silnú osobnosť.  Ak by som to mala porovnať so mnou, iniciačnej skúšky by som sa pravdepodobne ani nedožila. A gigantické plus – sarkazmus koluje Tris v žilách približne v rovnakom pomere ako krv a jej duchaplné poznámky osviežujú napätím napumpovaný dej.   

Do príbehu je zakomponovaná aj netradičná romantická vložka a nesmierne kvitujem, že sa nejedná o žiaden romantický trojuholník ani iný geometrický útvar. Pri čítaní ich pasáží sa zrazu pristihnete pri pripečenom úsmeve a vibrácie budete pociťovať pozdĺž celého tela. K srdcu vám pritom prirastie „číslo“ Štyri. Prečo ? Zistite.

Dynamika čitateľa sprevádza počas celého deja, strategicky sú umiestnené situácie, kde vám vyskočí srdce až do krku, avšak vysokofrekvenčné otáčanie strán spotenými rukami nastane v poslednej tretine. Kniha disponuje schopnosťou celých vás pohltiť a držať vás vo svojich osídlach až po poslednú stranu. Dodávam, že sa bez odporu nechám pohltiť aj jej dvoma pokračovaniami. 

BONUS : 
Už onedlho (tuším v marci, ale nespoliehajte sa na to), sa do kín prederie aj filmové spracovanie tohto knižného úkazu. 


Neskutočne sa vytešujem z tých obrázkov 



  
 

Zasvätenci pochopia 



Na záver podrobte testu vaše maličkosti


2 komentáre:

  1. NEEESKUTOČNÁ RECENZIA!!! Ty si rodený spisovateľ. :-) kiežby som mala tvoj talent.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vďaka ! :) posliedila som aj po tvojom blogu, palec hore ;))

      Odstrániť