nedeľa 3. marca 2013

zoznámte sa, Hry o život.


Trilógia Hry o život je jednou z najlepších dystópií všetkých čias.
Pravda alebo výmysel ?
             


                                           



Bolo to približne pred troma rokmi. Chodila som po knižnici ako blúdna ovca, až ma akási neznáma sila priviedla do detského oddelenia. (Boh ti žehnaj neznáma sila). Tam upútala moju pozornosť útla knižka s nádherným obalom. Anotácia však schladila moje nadšenie z dobrého úlovku – vraždiace sa deti v aréne – prišlo mi to zvrátené. No napriek tomu som potlačila nutkanie šmariť knihu späť a požičala som si ju.
O pár dní neskôr som sa uráčila začať tú „zvrátenú“ knihu čítať. A potom som ju čítať prestala.
Začala som ju žiť.

Nachádzame sa v krajine Panem, na mieste bývalej severnej Ameriky. Rozhodujúce slovo tu má bohaté Sídlo obklopené 13 chudobnými obvodmi. Životné podmienky v obvodoch sú neznesiteľné, dochádza k vzbure. Chyba. Sídlo zvíťazí, trinásty obvod je zrovnaný so zemou a životné podmienky sú ešte tvrdšie. A ako „bonus“ vznikajú Hry o život. Hry, na ktoré každoročne posielajú všetky obvody jedného chlapca a jedno dievča vo veku 12 až 18 rokov do Sídla, kde v aréne bojujú na život a na smrť. Víťaz je len jeden. Nielenže sú deti nútené bojovať o holý život, musia pri tom aj dobre vyzerať. Hry sú totiž vysielané pre obyvateľov Sídla ako reality show.
Pripadá vám to zvrátené? Zadržte, ešte len začíname.
Od prvých Hier ubehlo už 73 rokov. Deň pred žrebovaním detí do 74. ročníka Hier sa zoznámime s Katniss Everdeenovou z najchudobnejšieho 12. obvodu. Hoci má len 16 rokov, po smrti svojho otca musela prevziať zodpovednosť za svoju mladšiu sestru Prim a psychicky labilnú matku. Deň žrebovania navždy zmení jej život. Nie, nevyberú ju. Vyžrebujú jej milovanú sestru. Katniss neváha a dobrovoľne sa hlási na jej miesto ..
Od tohto momentu ste minimálne na jeden deň odstavený zo spoločenského života. Ignorujete biologické potreby ako jedenie, pitie, spánok. Vaším životom sa stane život Katniss. Pod kožu sa vám vryje napätie, pri každom zašušťaní v aréne očakávate niekoho, kto spôsobí vaše predčasné úmrtie. Závratnou rýchlosťou hltáte stránky, no zároveň si želáte, aby tento príbeh neskončil. Autorka z nás žmýka emócie každého druhu (je možné, že v jednej chvíli šmaríte zo zlosti knihu o zem, avšak onedlho ju opäť zdvihnete). Oh, ešte taká maličkosť. Každý z nás má zvyk „už len dočítam túto kapitolu a naozaj idem spať/ pracovať/ učiť sa/ variť ...“ tu je praktizovanie tohto zvyku nemožné. Takže vám prajem príjemné ponocovanie ;)

Trilógia Hry o život je jednou z najlepších dystópií všetkých čias.
Pravda alebo výmysel ?
Pravda. 


                                                                                                    

3 komentáre:

  1. skvelá recenzia :) Hry o život milujem. posledné dne knihy som prečítala za dva dni. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :) inak, historicky prvý komentár na našom blogu ! ;D moja láska k Hrám je neopísateľná. a som rada, že film nespackali.

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť